Rodinná mediace a online mediace
„Já už prostě nevím, jak dál. Bavíme se, ale na ničem se nedokážeme domluvit.“ „Pořád se hádáme.“ „Vždycky se na něčem dohodneme, ale pak to nefunguje.“ „Už nevím, co mám dělat.“
Poznáváte se v tom? Snažíte se domlouvat, nehádat, ale nejde to? Nemůžete najít společnou řeč? Diskuze se vrací jako bumerang, ale řešení je stále mimo dosah. Nebo se dokážete na něčem domluvit a ono to pak ale nefunguje?


Pokud hledáte cestu z bludného kruhu nekonečných hádek a nedorozumění, mediace může být řešením.
Co je mediace?
Mediace je mostem k porozumění. Jde o dobrovolný proces, v němž nezávislý mediátor pomáhá stranám najít společnou řeč a uspokojivé řešení. Cílem není vyhrát spor, ale najít řešení, které vyhovuje oběma stranám.
Rodinná mediace se, jak název napovídá, zaměřuje na problematiku rodin a jejich sporných záležitostí. Nemusí se jednat jen o záležitosti partnerů či rodičů, ale i záležitosti mezigenerační, dědické spory, atp.
Jak mediace probíhá?
Jelikož je mediace dobrovolný proces, je nutné, aby se obě strany, které situaci řeší, k mediátorovi dostavily a spolupracovaly. Mediaci nelze provádět jen za účasti jedné strany! Pokud druhá strana nechce mediaci podstoupit, podívejte se na službu „Konzultace a koučink“.
Mediace má předem daný postup:
- Přivítání a domluvení pravidel pro průběh mediace,
- Komunikace stran a mediátora – strany popisují své záležitosti, se kterými do mediace přichází. Mediátor formou aktivního naslouchání zjišťuje další podrobnosti, sleduje, co strany trápí, co potřebují a na čem jim záleží. Společně se stranami hledá témata k řešení.
- Vzájemná komunikace stran mezi sebou. Cílem této fáze je, aby si strany sdělily, co nového se dozvěděly, slyšely a třeba i zareagovaly na to, co sdělila druhá strana. Dochází k propojení, pochopení a uklidnění. Tento krok je důležitý i pro budoucí komunikaci stran.
- Řešení – v této fázi se hledají možné způsoby řešení definovaných témat, následně se domlouvají podrobnosti.

Co je výsledkem mediace?
Výsledkem úspěšné mediace je především:
- Nalezení uspokojivého řešení pro obě strany.
- Zlepšení vzájemné komunikace a pochopení.
- Prevence budoucích konfliktů díky lepšímu porozumění potřebám druhé strany.
Dosažená dohoda může být podkladem pro soudní rozhodnutí např. ve věcech péče o nezletilé, majetkového vypořádání, atp.
Mediace však může skončit i tak, že se strany dohodnou, že vlastně danou záležitost již řešit nepotřebují, protože pro ně v důsledku mediace přestala být důležitá, nebo byla vyřešena, popř. se dohodnou, že se nedohodou a nechají rozhodnutí na soudu.
Samozřejmě v některých případech je mediace neúspěšná, kdy se nepodaří strany „propojit“ a nelze pak přistoupit k fázi řešení. Často to bývá v případech, kdy si strany ještě neměly čas vnitřně záležitosti zpracovat a nejsou připraveny posunout se k řešení.
Počet mediačních jednání
Počet mediačních jednání se různí v závislosti na počtu a složitosti otázek, které strany řeší.
U rodinných mediací, kde se řeší komplexně péče o děti, finance, majetkové vypořádání, je zpravidla zapotřebí více sezení. Průměrně jsou vedena 3 sezení po 3 hodinách.
Pokud se řeší jen dílčí otázky, nebo strany již umí lépe komunikovat a vyjadřovat své potřeby, vedeme pak obvykle jen 1-2 sezení.

Online mediace
Online forma mediace se využívá zejména v případě, kdy strany žijí v jiných, vzdálených lokalitách.
Online mediace je náročnější na vedení, neboť je těžší vypozorovat a rozpoznat všechny signály neverbální komunikace stran a reagovat na ně.
Vždy je nutné dobré internetové připojení stran, kamera a mikrofon.
Jsem vyškolenou mediátorkou a držitelkou „Osvědčení AMČR o absolvování komplexního výcviku mediace“.